Hoe kan je faalangst stap voor stap overwinnen? Lees hier het stappenplan

Leestijd: 6 minuten

Hoe faalangst overwinnen

Heb je last van faalangst? Hier kun je lezen hoe je faalangst stap voor stap kan overwinnen. Als je de stappen niet gaat volgen omdat je denkt dat het toch niet lukt, raad ik je aan om toch dit artikel te lezen. Waarom? Omdat je niks te verliezen hebt. En als je de stappen volgt heb je ook niks te verliezen, want niemand kan jou veroordelen en je hoeft je ook voor niemand te schamen omdat je de stappen voor jezelf doet en niet voor anderen!

Wat is Faalangst?

Als je bang bent om te falen, vermijdt je situaties die voor jou ongemakkelijk voelen en waar je bang voor bent.

Faalangst weerhoudt je ervan om iets te proberen, je twijfelt aan jezelf en je voelt je onzeker. Je verwachtingen zijn zo hoog dat je bang bent dat je te kort schiet en er niet aan kan voldoen. Situaties waar je onder druk komt te staan zoals een examen maken of presteren in een wedstrijd zijn faalangst triggers.

Extreme faalangst kan leiden tot een angststoornis. Vormen van angststoornissen zijn onder andere paniekaanvallen, hyperventileren en angst om naar buiten te gaan. Als je denkt dat je extreme faalangst hebt of het gevoel hebt dat het niet goed gaat, zoek dan professionele hulp!

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt. Ik zat in een destructieve relatie en mijn angst was op begeven moment zo groot dat ik paniekaanvallen kreeg. In de tram op weg naar mijn werk kreeg ik het benauwd, misselijk, hyperventilatie en ik wilde zo snel mogelijk uit de tram stappen. Dit bleef maar aanhouden totdat ik helemaal niet meer naar buiten durfde en overspannen thuis zat. Ik heb toen professionele hulp gezocht en dat heeft mij weer er bovenop geholpen. Ik zat dicht tegen een grote Burn-out aan.

Welke vormen van faalangst zijn er?

  • Motorische faalangst: bijvoorbeeld angst om te falen bij een sportieve prestatie
  • Cognitieve faalangst: bijvoorbeeld angst voor een examen.
  • Sociale faalangst: bijvoorbeeld angst voor het geven van een presentatie
  • Fysieke faalangst: bijvoorbeeld angst voor je uiterlijk of je seksuele prestatie. Met name jongeren kunnen fysieke faalangst ontwikkelen door druk van sociale media.

Hoe werkt faalangst?

Iedereen ervaart een bepaalde mate van spanning tijdens bijvoorbeeld een examen. Deze positieve stress zorgt ervoor dat je optimale prestaties kunt leveren. Maar als de spanning te hoog oploopt, wordt positieve stress negatief en gaan je prestaties achteruit.

De spanning kan zo hoog oplopen, dat je niet meer helder kunt nadenken. Hierdoor komen stresshormonen vrij en stroomt het bloed naar je ledematen in plaats van naar je hersenen. Als er niks wordt gedaan aan de negatieve stress, kan het omslaan in chronische stress en dan heb je kans op een burn-out.

Vrouw met angst

Wat zijn de oorzaken faalangst?

Er zijn verschillende oorzaken voor faalangst en die je persoonlijke groei in de weg staan.

Perfectionisme

Een perfectionist legt de lat heel hoog voor zichzelf. Veel mensen prijzen een perfectionist om het perfecte werk wat ze afleveren maar dat is niet in eerste instantie de grootste motivatie van een perfectionist om perfect te zijn. Een perfectionist wil graag afkeuring, verwijten en schaamte voorkomen. Je staat jezelf als het ware niet toe om fouten te maken.

Voor perfectionisten is falen zo verschrikkelijk en vernederend dat ze het ten alle tijde willen voorkomen.

Opvoeding

Door je opvoeding kun je bepaalde patronen ontwikkelen. Het idee dat je niet kan voldoen aan de verwachtingen van je ouders of anderen kan zorgen dat je in je kindertijd faalangst ontwikkeld. De patronen

Een negatief zelfbeeld

Mensen met een negatief zelfbeeld hebben een gebrek aan zelfvertrouwen. Een persoon met een gebrek aan zelfvertrouwen vermijdt risico’s. Ze spelen liever op zeker dan iets nieuws te proberen en denken vaak ‘ik ben niet goed genoeg’. Het is heel moeilijk om uit je comfort zone te stappen en iets nieuws te proberen

Tegenslagen incasseren

Je kunt faalangst ontwikkelen omdat je een aantal tegenslagen hebt ervaren. We hebben alleen aandacht voor succes en goede prestaties leveren. Onze maatschappij is gericht op succes hebben in het leven en het lijkt net of er geen ruimte meer is voor falen. Als je fouten maakt, krijg je een slechte beoordeling van je werkgever of blijf je zitten in de klas. Sociale media kan dit ook nog versterken, je ziet immers alleen blije en succesvolle mensen op social media.

Veel mensen praten niet over falen en hun mislukkingen. Maar juist om er openlijk over te praten, kun je van je fouten leren en kunnen anderen er misschien inspiratie uit halen.

Wat is het nut van falen?

Falen kan leiden tot een aantal voordelen

  • Creativiteit: falen kan leiden tot verassende ideeen
  • Nieuwe inzichten opdoen: door het falen, leer je situaties beter in te schatten en weet je in ieder geval wat je niet moet doen
  • Je voelt je vrijer: faalangst beperkt je vrijheid. We laten mogelijkheden liggen omdat je denkt dat je er nog niet klaar voor bent. ‘Ke kunt beter spijt hebben van wat je wel hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan’
  • Tegenslagen incasseren: Falen levert psychologische groei op. We zijn meer dankbaar voor andere dingen in het leven omdat tegenslag en teleurstelling ervoor zorgt dat we ophouden met streven naar meer en beter.
  • Indrukwekkender: Na al je mislukkingen een ultieme comeback maken. Bijvoorbeeld een professionele tennisser die alleen maar wedstrijden verliest of jaren niet kon tennissen door een blessur en vervolgens een groot toernooi wint, is een stuk indrukwekkender en interassenter voor de media.
Man met angst

Stap voor stap hoe je faalangst kan overwinnen

1. Zoek uit waar jouw angst vandaan komt

Vraag jezelf af wat de oorzaak is van je negatieve overtuiging. Als je kijkt naar de vier hoofdoorzaken van faalangst, welke past bij jou?

Waar denk je dat de angst vandaan komt? Schrijf dit voor jezelf op en lees de tekst alsof je een buitenstaander bent om tot een objectieve conclusie te komen. Als het helpt, stel je dan voor dat je een van je beste vrienden probeert te helpen. Misschien komt je angst voort uit een diepgewortelde onzekerheid of uit je kindertijd.

Het benoemen van de bron van de angst neemt een stukje van je faalangst weg.

2. Herformuleer overtuigingen over je doel

Als je een ‘alles of niets’ mentaliteit hebt, heb je soms niets. Denk niet altijd zwart wit. Zorg voor een duidelijke visie voor wat je zou willen bereiken en neem ook iets nieuws op in je doelen wat je nog nooit gedaan hebt. Kortom, probeer uit je comfortzone te stappen.

Als je altijd streeft naar verbetering en leren, is de kans veel kleiner dat je faalt.

3. Leer positief te denken

In veel gevallen geloof je wat je jezelf denkt. Je innerlijke dialoog heeft invloed op hoe je reageert en gedraagt.

Onze maatschappij is gericht op succes, maar het is belangrijk om te erkennen dat zelfs de meest succesvolle mensen met mislukkingen te maken krijgen.

4. Visualiseer alle mogelijke resultaten

Onzekerheid over wat er daarna zal gebeuren is beangstigend. Neem de tijd om de mogelijke uitkomsten van je beslissing te visualiseren. Denk na over de beste en slechtste scenario’s die kunnen gebeuren en schrijf dit op. Je zult je beter voelen als je al een kans hebt gehad om je mentaal voor te bereiden op wat er zou kunnen gebeuren.

Angst voor het onbekende kan je ervan weerhouden een nieuwe baan aan te nemen. Weeg de voor- en nadelen af en stel je potentiĆ«le successen en mislukkingen voor bij het nemen van zo’n levens veranderende beslissing. Als je weet hoe een bepaalde situatie kan aflopen ben je wellicht een stuk gerustgesteld.

5. Kijk naar het ‘worst case scenario’

Stel jezelf de vraag ‘wat is het ergste wat kan gebeuren’?. In veel gevallen, als er iets ergs gebeurt, zal dit niet het einde van de wereld zijn.

Het is belangrijk om te bepalen hoe slecht het ‘worst case scenario’ is in het grote geheel van je leven. Soms geven we situaties meer macht dan ze verdienen. In de meeste gevallen is een storing niet permanent.

Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw bedrijf start, wordt het ongetwijfeld een leerervaring voor jou. Je neemt beslissingen die niet uitkomen zoals je gehoopt had, maar vaak is dat ongemak tijdelijk. Je kunt je strategie veranderen en bijsturen. Zelfs in het ergste geval, als de vermeende mislukking tot het einde van dat bedrijf zou leiden, zou dit het startpunt kunnen zijn voor iets nieuws.

6. Zorg voor een back-up plan

Het kan nooit kwaad om een reserveplan te hebben. Het laatste wat je wilt, is naar een oplossing zoeken als het ergste al is gebeurd.

“Hoop op het beste, bereid je voor op het ergste.”

Het hebben van een back-up plan geeft je meer vertrouwen om verder te gaan en risico’s mee te nemen.

Er zijn meestal meerdere manieren om een probleem aan te pakken, dus het hebben van een back-up is een uitstekende manier om de angst voor mogelijk falen te verminderen.

7. Leer van wat er gebeurt

Dingen gaan misschien niet zoals je had gepland, maar dat betekent niet automatisch dat je hebt gefaald. Leer van wat er ook gebeurt. Zelfs een niet ideale situatie kan een geweldige kans zijn om veranderingen aan te brengen en te groeien.

‘Soms win je en soms leer je.’

Als je hebt geleerd dat ‘falen’ een kans op groei is in plaats van een doodvonnis, overwin je de angst om te falen.

Luister onderstaande podcast voor meer tips hoe je faalangst kan overwinnen:

Tot slot

Falen is niet zo erg als je denkt. Door te experimenteren en te leren van je fouten doe je nieuwe inzichten op, groei je als persoon en wordt je alleen maar sterker en beter van!

Als je denkt dat je extreme faalangst hebt of faalangst is 1 van de vele symptomen dan is het verstandig om professionele hulp te gaan zoeken.

Denk je dat piekeren een symptoom is van chronische stress en wil je een Burn-out voorkomen?

Krijg je stress onder controle en doe meer met de Anti-Burn-out formule

Ik zou het enorm op prijs stellen als je even laat weten wat jij van dit artikel vindt of als je nog vragen hebt over dit artikel. Hieronder kun je een reactie geven.

Sheila

0

Plaats een reactie