Hoe stress verminderen? De 15 beste tips om stress te verminderen

Leestijd: 7 minuten

Hoe stress verminderen

Hoe kan je stress verminderen, is een vraag die veel mensen zich regelmatig stellen. Stress ervaren we allemaal weleens en dat is in sommige gevallen ook echt nodig. Het wordt alleen een ander verhaal als je door de stress belemmeringen voelt in je lichaam en geest. Je loopt dan het risico op chronische stress en dat is iets dat je moet proberen te vermijden. Om te weten hoe stress verminderen werkt, is het belangrijk dat je weet wat stress is.

Wat is stress?

Stress is een situatie waarin je spanning of een bepaalde druk ervaart. Het lichaam heeft stress nodig om te kunnen reageren in situaties die bedreigend zijn. De spanning en druk die jij verneemt, worden veroorzaakt door meerdere hormonen. In je bijnieren worden bij een stressvolle situatie de hormonen cortisol en adrenaline aangemaakt. Deze hormonen zorgen er samen voor dat je hart sneller slaat, het bloed sneller rond wordt gepompt en jij snel kunt reageren bij een gevaarlijke situatie. Je voelt je gestrest.

Het is belangrijk om een ​​duidelijk begrip te krijgen van de invloed van stress op jouw lichamelijke en geestelijke gezondheid. Het is ook belangrijk om te erkennen hoe jouw mentale en fysieke gezondheid jouw stressniveau beïnvloedt.

Er is echter geen ‘one size fits all’ oplossing als het gaat om stressverlichting. Wat voor de één werkt, werkt misschien niet voor een ander.

De belangrijkste oorzaken van stress

Stress is normaal en tot op zekere hoogte een noodzakelijk onderdeel van het leven. Ondanks dat het iets is dat iedereen ervaart, kan de oorzaak van stress van persoon tot persoon verschillen.

Iemand kan bijvoorbeeld boos worden worden door een ernstige verkeersopstopping en daardoor lang in de file staan terwijl een ander in die file de muziek harder zet en het als een licht ongemak beschouwt. Een ruzie met een vriend kan de ene persoon een hele dag gefrustreerd zijn terwijl een ander het gemakkelijk van zich af kan schudden.

Er zijn veel oorzaken van stress te noemen. Hieronder worden de belangrijkste oorzaken van stress genoemd.

Financiële problemen

Één van de belangrijkste oorzaken van stress zijn financiële problemen.

Symptomen van financiële stress kunnen zijn:

  • Ruzie maken met dierbaren over geld
  • Bang zijn om je mail te openen, brievenbus post te openen of de telefoon te beantwoorden
  • Je schuldig voelen over het uitgeven van geld aan niet-essentiële zaken
  • Piekeren en zich zorgen maken over geld

Op de lange termijn krijg je van financiële stress een aantal gezondheidsproblemen zoals hoofdpijn, maagklachten, pijn op de borst en slapeloosheid. Of nog erger depressie, angst(stoorsnissen), huidproblemen, diabetes en artritis.

Werk stress

Een aantal dingen kunnen bijdragen aan werkstress zoals een te hoge werkdruk, baanonzekerheid, ontevredenheid over een baan of carrière en conflicten met je baas en/of collega’s. 

Of je je nu zorgen maakt over een specifiek project of dat je oneerlijk behandeld wordt door je werkgever, werkstress kan grote gevolgen hebben voor je persoonlijke relaties, je mentale en fysieke gezondheid.

Symptomen van werkgerelateerde stress kunnen zowel fysiek als psychisch zijn:

  • Ongerustheid
  • Depressie
  • Moeite met concentreren of beslissingen nemen
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Hartkloppingen
  • Stemmingswisselingen
  • Spierspanning en pijn
  • Maagproblemen

Werkstress kan ook het gedrag beïnvloeden. Werkstress kan mensen ertoe aanzetten om:

  • Minder creativiteit en initiatief te tonen
  • Desinteresse
  • Slechte werkprestaties
  • Hoog ziekteverzuim
  • Minder met collega’s praten
  • Minder geduld en meer frustraties krijgen
  • Problemen met persoonlijke relaties

Een goede werkgever zal hier op moeten letten en actie moeten ondernemen om de werknemer te helpen.

Persoonlijke relaties

Er zijn in ons hele leven mensen die ons stress kunnen bezorgen. Het kan een familielid zijn, een kennis, een vriend of collega. Je kunt hierdoor lichamelijke en geestelijke gezondheidsklachten krijgen.

Er kunnen talloze oorzaken van stress zijn in een liefdesrelatie. Wanneer koppels constant onder druk komen te staan kan het gevolg zijn dat de relatie niet stand houdt. 

Veelvoorkomende stressfactoren voor relaties zijn:

  • Het te druk hebben om tijd met elkaar door te brengen en verantwoordelijkheden te delen
  • Intimiteit en seks zijn zeldzaam geworden vanwege drukte, gezondheidsproblemen of een andere reden
  • Er is sprake van geestelijk of lichamelijk misbruik in de relatie 
  • Niet genoeg met elkaar communiceren
  • Er is alcohol of drugs in het spel

De symptomen van stress die voorkomen met persoonlijke relaties kunnen o.a. gezondheidsproblemen opleveren zoals slaapproblemen, depressie en angst.

Je merkt dat je conflicten met iemand vermijdt of dat je gemakkelijk geïrriteerd raakt door hun aanwezigheid.

Soms kan persoonlijke relatiestress ook voorkomen met mensen op sociale mediaplatforms zoals Facebook. Social media moedigt bijvoorbeeld aan om jezelf met anderen te vergelijken wat kan leiden tot veel stress. Het maakt pesten ook gemakkelijker.

Opvoedingsstress

Ouders hebben vaak te maken met drukke schema’s, waaronder een baan, huishoudelijke taken en het opvoeden van kinderen. Dit kan veel stress veroorzaken. 

Door stress kan het ertoe leiden dat een ouder bijvoorbeeld sneller boos wordt en vaker harder schreeuwt tegen de kinderen. Opvoedingsstress kan ook de kwaliteit van het ouder-kindrelatie aantasten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet meer open communiceert met je kind waardoor je kind niet naar je toe komt voor advies, je kind is heel bang voor je geworden of maakt snel ruzie met je.

Bronnen van opvoedingsstress kunnen zijn: een laag inkomen, lange dagen werken, alleenstaand ouderschap, spanningen in het huwelijk of relaties of het opvoeden van een kind bij wie een gedragsstoornis of ontwikkelingsstoornis is vastgesteld. 

Een andere bron van opvoedingsstress wat nu heel actueel is, is dat kinderen niet naar school mogen door de Corona lockdown.

Dagelijks leven en drukte

Dagelijkse ervaren we ook stress. Zoals bijvoorbeeld het kwijtraken van je sleutels, te laat komen en iets vergeten mee te nemen wanneer je het huis verlaat. Meestal zijn dit slechts kleine tegenslagen maar als ze vaak voorkomen, worden ze een bron van angst die je lichamelijke en/of psychische gezondheid kan aantasten.

De stress van het te druk zijn komt steeds vaker voor. Tegenwoordig hebben mensen het drukker dan ooit en dat zorgt voor veel stress in hun leven.

Persoonlijkheid

Je persoonlijkheidskenmerken kunnen ook je stressniveau beïnvloeden.

Extraverte mensen hebben bijvoorbeeld de neiging om minder stress te ervaren in het dagelijks leven en hebben meer sociale contacten die een buffer vormen tegen stress. 

Perfectionisten kunnen zichzelf onnodig onder druk zetten vanwege hun strenge normen en ondervinden meer mentale en fysieke gezondheidsproblemen dan degenen die zich alleen richten op hoge prestaties.

Soorten stress

Niet alle soorten stress zijn schadelijk of zelfs negatief. Enkele van de verschillende soorten stress die je kunt ervaren zijn onder meer:

  • Acute stress: Acute stress is een vorm van stress op zeer korte termijn die zowel positief als negatief kan zijn. Dit is het soort stress dat we het vaakst tegenkomen in het dagelijks leven.
  • Chronische stress: Chronische stress is stress die lang voortsleept zoals de stress van een slecht huwelijk of een buitengewoon belastende baan. Chronische stress kan ook het gevolg zijn van traumatische ervaringen of trauma’s uit de kindertijd. Het kan leiden tot een Burn-out of andere gezondsheidsproblemen zoals depressie.
  • Positieve stress:  Positieve stress kun je ervaren als je je focust op een bijzondere prestatie. Bijvoorbeeld voor een hardloopwedstrijd of als je een examen moet afleggen. Door de stress die je ervaart, is je prestatie groter en ben je heel erg blij als je de prestatie hebt gehaald.

Hoe kan je stress verminderen?

Emotionele stress verminderen, vraagt om een andere aanpak, dan wanneer je werkstress verminderen wilt. Globaal kun je zeggen dat het bij stress goed is om aandacht te besteden aan:

  • bewegen
  • mindfulness
  • tijd voor jezelf nemen om te ontspannen

Bewegen kan je hoofdpijn verminderen en helpen om te ontspannen. Door de druk en spanning ligt je focus vaak op alsmaar doorgaan. Door te gaan bewegen, wordt je lichaam op een andere manier geactiveerd en dat werkt ook door in je mentale toestand. Lichamelijke beweging hoeft niet altijd heel actief te zijn. Als je het prettig vindt om in een sportschool actief te sporten, is dat natuurlijk een goede manier. Past een stevige wandeling beter bij jou, dan zal dat jou net zo goed helpen.

Stress en relax bord

Tips om hoe je stress kan verminderen

Door het langdurig ervaren van stressklachten kun je verkeerde beslissingen gaan nemen en zelfs in een burn-out terechtkomen. Zaak om lichaam en geest weer in balans te brengen en de stress te verminderen met 15 tips die je kunt toepassen.

  1. Neem tijd voor jezelf, zodat je even kunt ontspannen
  2. Volg een stresscursus en leer hoe je veranderingen kunt doorvoeren
  3. Blijf voldoende bewegen om je gezondheid op peil te houden
  4. Probeer te relativeren en sta stil bij de leuke dingen
  5. Doe simpele klusjes die geen stress met zich meebrengen
  6. Luister naar rustgevende muziek, zodat je aandacht even naar de muziek gaat
  7. Zeg eens nee tegen een afspraak en kies daarmee even voor jezelf
  8. Verminder prikkels om de stress niet nog hoger op te laten lopen
  9. Ga dingen van je afschrijven, wat op papier staat geeft rust in je hoofd
  10. Pak een oude hobby op om weer met iets leuks bezig te zijn
  11. Bouw routines in je dag in om zo houvast te creëren
  12. Zoek uit wat de stress veroorzaakt, zodat je weet wat het probleem is
  13. Benoem dingen die goed gaan, dan voelt alles minder zwaar aan
  14. Geniet van kleine dingen om af en toe een geluksmomentje te hebben
  15. Luister goed naar je lichaam en neem rust als het nodig is

De vraag: hoe kan je stress verminderen? is dus niet zomaar te beantwoorden. Wat voor de één werkt hoeft niet voor de ander te werken.
Door stap voor stap de 15 tips om stress te verminderen toe te passen, zal je merken dat je af en toe wat rust ervaart. Die rust zal jouw motivatie om de stress te verminderen echt doen groeien.

Mindfulness

Door actief aan de slag te gaan met je gedachten, zullen je lichamelijke klachten ook langzaam maar zeker gaan afnemen. Om echt met je gedachten bezig te gaan, kun je bijvoorbeeld Mindfulness voor het Dagelijkse leven cursus gaan volgen.

Het volgen van een mindfulness cursus zal jou de nodige inzichten geven.
Hierdoor zullen jouw klachten verminderen en zal je weten hoe je teveel stress in de toekomst kunt voorkomen. Tijdig onderkennen dat het niet goed met je gaat, maakt je bewust van jezelf. Op dat moment kan je de tips gaan toepassen en voorkomen dat de stress extreme vormen gaat aannemen.

man met werkstress

Beste stress cursus

Wil je echt alles over stress weten, dan kun je de ecursus ‘Nooit meer Zorgen of Stress’ volgen. Dit is denk ik wel de beste stress online cursus die er is op dit moment.
Met de inzichten die je krijgt, door het volgen van deze cursus, zal jij sneller herkennen wat bij jou de belangrijkste oorzaken van stress zijn.

Als je eenmaal weet wat er aan de hand is, kan je actief bezig gaan om de stress te verminderen. In veel gevallen ontstaat stress door aanhoudende gedachten aan dingen die zich in het verleden hebben afgespeeld. Je weet bijna niet anders dan dat die gedachten er zijn.

Het besef dat je zelf ongewild de stress in stand hebt gehouden, betekent ook dat jij zelf een belangrijke bijdrage kunt leveren aan het verminderen van de stress die jou parten speelt. Wees gerust je hoeft het niet alleen te doen.

Heb je het idee dat je chronische stress hebt en wil jij een Burn-out voorkomen? Dan kun hier meer informatie vinden over de ‘Anti Burn-out formule’ cursus van Albert Sonnevelt.

Hoe stress verminderen?

Begin dan met deze e-cursus ‘Nooit meer Zorgen of Stress’!

Ik zou het enorm op prijs stellen als je even laat weten wat jij van dit artikel vindt of als je nog vragen hebt over dit artikel. Hieronder kun je een reactie geven.

Sheila

Plaats een reactie