Stoppen met piekeren in bed? Lees hier 8 praktische tips

Leestijd: 5 minuten

Stoppen met piekeren in bed

Stoppen met piekeren in bed is voor heel veel mensen lastig. Denk maar aan een blauwe olifant. Je houdt jezelf voor om niet aan een blauwe olifant te denken en toch blijf je er aan denken. Je woelt en draait in bed en bedenkt continu hoe je de blauwe olifant uit je gedachten kunt bannen of hoe je het probleem kunt oplossen. Het niet kunnen slapen door je eigen gedachten is heel vervelend en naar, en kan tot slapeloosheid leiden.

Wat is piekeren eigelijk?

Piekeren gebeurt op het moment wanneer allerlei negatieve gedachten zich zonder veel reden steeds maar weer aan je opdringen. Het lukt daarbij niet om controle te krijgen over je gedachten en die gedachten los te laten voor het slapen gaan.

Iedereen heeft wel eens last van vervelende gedachtes en ideeën die zich  aan je blijven opdringen. Vaak denk je zonder aanwijsbare reden ineens na over hoe het zal zijn als je partner, kind of ouders overlijden. Of je maakt je zorgen over geld, terwijl je eigenlijk genoeg verdient. Of je blijft piekeren over de mogelijkheid dat je je baan kwijtraakt terwijl je baas heel tevreden over je is.

Van veel piekeren wordt je gespannen, kun je niet slapen door de stress en kun je ook lichamelijke klachten ontwikkelen zoals buikpijn of hoofdpijn.

Wil je meer weten hoe je stress kunt tegengaan? Volg dan een online cursus over stress

Piekeren komt vaak voor bij mensen die een stoornis hebben, bijvoorbeeld bij een angststoornis, perfectionisme of een depressie.

Als je negatieve gedachtes hebt, kun je jezelf 3 dingen afvragen

1. Is deze gedachte waar? 

Als je steeds denkt aan het verliezen van je baan maakt het veel uit of er een echte reden voor is of er is geen reden. Je kunt je gedachte op zo’n manier weerleggen.

2. Heb ik zulke gedachtes vaak? 

Het is normaal om af en toe zorgen te hebben over iets, zelfs wanneer daarvoor eigenlijk geen goede reden is. Het wordt pas een probleem wanneer het dagelijks, of zelfs meerdere keren per dag voorkomt en dan ook nog langdurig en intensief in het dagelijks leven of voor het slapen gaan.

3. Hoe kan ik mijn gedachten uitzetten tijdens het slapen? 

Even aan iets vervelends denken is niet zo erg zolang je zulke gedachten snel naast je neer kunt leggen. Het wordt echter een ander verhaal wanneer een dergelijke gedachte urenlang door je hoofd blijft spoken zonder het te kunnen stoppen en je normale slaapritme er ernstig door wordt verstoord.  

8 praktische tips om te stoppen met piekeren in bed

Verminder je stress

Uit onderzoek is gebleken dat stressvolle gebeurtenissen twee keer zoveel kans hebben om slaapproblemen te veroorzaken bij mensen die last hebben van angst,. Het is dus uitermate belangrijk om de dagelijkse stressfactoren in de gaten te houden. 

Bekijk deze stressverminderende tips om tot rust te komen.

Heb je het idee dat je chronische stress hebt en misschien wel tegen een beginnende Burn-out zit? Dan kun je deze cursus volgen: De anti Burn-out formule van Albert Sonnevelt.

Verberg de tijd

Niets is zo vervelend om naar de klok te kijken en de tijd te zien hoe lang je al wakker bent door het piekeren. Je angstgevoelens worden waarschijnlijk alleen maar groter door het niet in slaap vallen. Draai je klok om vlak voor het slapen gaan

Plan je slaaptijd

Je kunt je slaap verbeteren om ervoor te zorgen om een consistent slaapschema aan te houden. Slaap altijd zoveel mogelijke en als het kan rond dezelfde tijd en wordt altijd dezelfde tijd wakker. Gebruik maken van je biologische klok is heel belangrijk. Je maakt hormonen aan rond de tijd dat je gaat slapen en wakker wordt.

Neem voor het slapen gaan wat rust

Gun jezelf tenminste 30 tot 60 minuten ontspanning voordat je naar bed gaat. Geen tv kijken of op je telefoon scrollen maar vervang deze door een boek te lezen, naar rustige muziek te luisteren, een warm bad te nemen of wat cafeïnevrije kruidenthee te drinken.

Zoek afleiding als je toch niet kan slapen

Als je niet in slaap kunt vallen , sta dan op en probeer iets te doen om jezelf af te leiden voordat je weer naar bed gaat. 

Blader door tijdschriften, doe yoga-oefeningen of een ontspannende hobby zoals kleuren. Vermijd alles wat doelgericht is of dat te fysiek of mentaal activerend is zoals huishoudelijke taken, rekeningen betalen of werken op een computer.”

Hoewel het misschien verleidelijk is om je telefoon van je nachtkastje te halen en eindeloos door social media te scrollen, doe dat niet! Het  blauwe licht dat wordt  uitgestraald door het scherm van je telefoon of tablet kan het natuurlijke melatonine productie afremmen, een hormoon dat betrokken is bij de timing van onze interne slaapklok. 

Zoek ontspanning waar jij je fijn bij voelt

Het aanleren van ontspanningstechnieken zoals Mindfulness of meditatie kunnen je helpen om in slaap te vallen. Een  slaaptherapeut kan je helpen om dit aan te leren evenals manieren om je mentaal en fysiek te kalmeren en alle rondrazende gedachten en zorgen te verminderen of te elimineren. 

Op een gezonde manier omgaan met stress is niet alleen belangrijk voor je slaap maar ook voor je algehele gezondheid.

Houd een slaaplogboek bij

Houd een slaaplogboek elke dag bij. 

Je kunt de details van je slaappatroon en levensstijl volgen. Dit kan je helpen trends in je gedrag te analyseren en is handig wanneer je je slapeloosheid bespreekt met je arts of een slaaptherapeut. ​

Pas de “4-7-8” ademhalingsoefening techniek toe om te stoppen met piekeren in bed

Volg onderstaande stappen om de 4-7-8-techniek te beoefenen

  1. Adem diep in door je neus en tel tot vier
  2. Hou je adem zeven tellen in
  3. Adem langzaam uit door je mond tot acht tellen
  4. Herhaal verschillende cycli en merk op hoe verschillend u zich ervoor en erna voelt

De 4-7-8-techniek is heel nuttig voordat je naar bed gaat omdat je focust op je ademhaling. Je kunt het ook op elk gewenst moment proberen om de stress en spanning een beetje te verminderen. 

Lukt het niet om te stoppen met piekeren in bed met bovenstaande tips?

Dan zijn er nog genoeg andere alternatieven om te proberen. Je kunt mijn review “Mindfulness voor het Dagelijkse Leven” lezen om te bepalen of deze online cursus iets voor je is.

Je kunt een boek over piekeren lezen zoals bijvoorbeeld:

Of denk je dat piekeren een symptoom is van chronische stress en spanningen? En wil je een Burn-out voorkomen en je stress onder controle houden? Ga dan naar de cursus “Anti Burn-out formule” om meer informatie te lezen.

Denk je dat piekeren een symptoom is van chronische stress en wil je een Burn-out voorkomen?

Krijg je stress onder controle en doe meer met de Anti-Burn-out formule

Ik zou het enorm op prijs stellen als je even laat weten wat jij van dit artikel vindt of als je nog vragen hebt over dit artikel. Hieronder kun je een reactie geven.

Sheila

Plaats een reactie