Wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Leestijd: 5 minuten
Mindfulness vrouw

Is er eigenlijk wel een verschil tussen mindfulness en meditatie? Mindfulness en meditatie worden over een groot deel van de wereld beoefend door mensen van verschillende achtergronden. De doelen van deze twee disciplines zijn ook met elkaar vergelijkbaar. Namelijk een betere lichaamsbewustzijn, meer energie, hogere concentratie, minder stress en meer kunnen genieten van het leven.

Wat is mindfulness?

Met mindfulness schenk je volle aandacht aan wat je nu aan het doen bent. Het huidige moment is het enige waaraan jij aandacht geeft. Bewust zijn zonder dat je gedachten afdwalen naar het verleden of toekomst. Het doel is om gewoon te genieten van het moment en niet vaak te piekeren.

Jon Kabat Zinn is bekend als de grondlegger van Mindfulness. Mindfulness is fitness voor jou geest en brein wat ook kan zorgen voor een gezond lichaam.

Wil je rust, balans en geluk in het leven, dan is de Mindfulness cursus ‘Mindfulness voor het dagelijkse leven: van chaotisch en gestresst naar rustig en gelukkig’ een perfecte start voor jou. Het is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse e-mails.

Welke vormen van mindfulness bestaan er?

Dagelijks leven

Je kan mindful zijn in het dagelijks leven terwijl je normale taken uitvoert, zoals drinken, koken, lopen en praten. Dit alles kan mindful gebeuren, dat wilt zeggen dat je doelgericht aandacht geeft aan wat zich op dat moment voordoet.

Er zijn een aantal mindfulness trainingen die je nu kan uitoefenen. Je kan zonder oordeel naar alles kijken wat er nu aan het gebeuren is en volle aandacht daarop schenken. Je zal dan leven met meer controle over jou gedachten.

Mindful meditatie

De bekendste vorm van meditatie is mindfulnessmeditatie. Deze vorm van meditatie ben je bewust aanwezig in het moment. Door middel van mindful mediteren kan je jouw hersenen trainen om een onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. Je krijg een betere focus op belangrijke zaken in het leven en je laat de rest gewoon voor wat het is.

Mindful mediteren is het observeren van je gedachten en gevoelens en het oefenen met het geven van aandacht. Het resultaat in de praktijk is dat je volle aandacht kan geven aan datgene waarvoor jij kiest.

Mindful yoga

Mindful yoga is een yoga soort die aan het stijgen is in populariteit. Het is een combinatie van yoga en mindfulness en hiermee kan je tegelijkertijd je lichaam en mindset verbeteren. Je zal tijdens de fysieke of mentale yoga oefeningen soms een korte meditatie toepassen. Met als doel tot rust te komen en zich te bevinden in het nu-moment.

Wat levert mindfulness je op?

Voordelen hiervan zijn een hogere concentratie hebben doordat je meer energie hebt. Dagelijkse handelingen aandachtig uitvoeren zonder stress en genieten van het leven. Je zal situaties accepteren zoals ze zijn zonder erbij te piekeren. Het kan je mindset verbeteren en een positieve effect op je gedrag hebben.

Met behulp van de mindfulness cursus zien we een toename van creativiteit en meer controle over het zenuwstelsel. Je hebt ook mindfulness trainingen dat kunnen zorgen voor een betere nachtrust en het nemen van betere beslissingen.

Wat is meditatie?

Wat is precies het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Het is van oorsprong een religieuze praktijk dat al jaren wordt beoefend. Je hebt verschillende methodes die je kan oefenen als je wilt leren mediteren. Over het algemeen verstaan we onder mediteren het doen van een oefening dat zorgt voor het ontwaken van een hogere bewustzijn in jezelf. Tijdens een ontspanning meditatie neem je afstand van je geest en laat je al jouw gedachten voor wat ze zijn. Het zijn maar gedachten en jij moet kiezen welke belangrijk en behulpzaam zijn voor een gezond leven.

Welke vormen van meditatie bestaan er?

Reiki

Een eeuwenoude techniek die via handoplegging een helende energie doorgeeft. Reiki ondersteund het zelf genezend vermogen van het lichaam en geest. Het wordt gezien als een fijne manier om te ontspannen en stress te verminderen. Reiki betekent letterlijk “Universele Levensenergie”.

Als je een cursus wilt volgen over Reiki en je wilt eerst weten of het iets voor jou is dan kun je mijn review lezen over een online cursus Reiki.

Ademhalingsmeditatie

Dit is een soort ontspanning meditatie waarbij je niks anders doet dan ademhalen. Je geeft alle aandacht hieraan en je observeert je ademhaling. Dit is goed voor de brein want door de hoge concentratie leer je hoe je jouw gedachten beter kan vasthouden.

Bodyscan

Alle aandacht wordt gegeven aan het lichaam, je focust op wat er gebeurt binnen alle delen van je lichaam. Je voelt de hartkloppingen, het stromen van je bloed door de bloedvaten. Het lijkt alsof je controle hebt over je geheel lichaam van de temperatuur naar het zenuwstelsel.

Sport meditatie

Dit is een korte meditatie wanneer je intensief aan het sporten bent. Tijdens het sporten maak je jouw hoofd leeg en laat je alle gedachten wegvallen. Concentreer je op jouw lichaam en omgeving, hoe al je spieren hard aan het werken zijn. Jij hebt controle over de energie en gedachten die je vrijlaat tijdens een harde sport sessie.

Muziek meditatie

Muziek meditatie ontspant terwijl je naar jouw favoriete muziek luistert. Er is ook muziek dat speciaal voor deze soorten meditatie bestemd zijn. Je wordt gestimuleerd door muziek en je brein zal helemaal tot rust komen. Verder is muziek meditatie voor het slapen gaan een goede manier om een betere nachtrust te hebben.

Slaap Meditatie

Slaap meditatie is specifiek bestemd voor een betere en diepere slaap in de nacht. Voor de mensen die moeilijk in slaap vallen is slaap meditatie de oplossing. Het komt vaak voor dat wanneer het lichaam rustig in bed stil ligt om in slaap te vallen, de gedachten niet mee willen werken. Dit is voornamelijk een reden voor slaaptekort. Gelukkig kan door slaap meditatie op een natuurlijke wijze gebeuren zonder medicijnen.

Wat levert meditatie je op?

Door het leren mediteren zal je een aantal voordelen opmerken die kunnen bijdragen aan een hogere bewustzijn. Je wordt minder snel afgeleid en als dat toch gebeurt kan je weer snel terugkeren naar de focuspunt. Je zal gelukkiger zijn en minder stress ervaren.

Met meditatie voor het slapen gaan heb je minder slapeloze nachten en meer energie tijdens de dag. Het heeft een goede invloed op jouw concentratievermogen wat maakt dat je minder ronddwaalt in jouw gedachten. Je ontdekt je ware zelf en je laat jouw ego los.

Mindful Yoga

Wat is het verschil tussen Mindfulness en Meditatie?

Bij mediteren ben je aan het oefenen. Je zit dan rustig op een plek en je hebt een moment voor jezelf. Je oefent en observeert hoe jouw aandacht en gevoelens werken.

Mindful zijn is het toepassen van wat je geleerd hebt tijdens het mediteren aan je alledaagse leven. Je gebruikt de kracht en vaardigheid om je aandacht te geven aan datgene waar jij voor kiest.

Mindful leven is het resultaat van meditatie waar je helemaal bewust bent van de wereld om je heen. Je leert in het heden te leven en gedachten van later uit te schakelen.

Met andere woorden Meditatie is een techniek en Mindfulness is een vorm van meditatie.

Sheila

Plaats een reactie