Wat is Mindful eten en hoe doe je dat?

Leestijd: 5 minuten
Mindful eten-salade

Door mindful te eten kun je zorgen dat je controle krijgt over wat je eet en het helpt bij het afvallen. Iets wat ik niet vaak doe is Mindful eten. Tijdens etenstijd eisen mijn 2 jonge kinderen alle aandacht op of ik eet vaak mindless een chocoladereep tijdens een spannende Netflix serie. Wil je mindful eten leren? Lees dan snel verder voor meer informatie!

Wat is Mindful eten?

Mindful eten betekent dat je bewust aandacht geeft aan het eten.

Eigelijk zou je moeten denken als je een stuk fruit eet:

‘Ik stop een stuk appel in mijn mond’

Als je tijdens het kauwen denkt aan je werk, is dat niet mindful eten. Als je gedachten bij de appel is, dan ben je bezig met Mindfulness.

10 Tips om Mindful te eten

Hier zijn mijn 10 favoriete tips die ik heb overgenomen van de boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh, ook wel bekend als “The Father of Mindfulness”.  Deze zijn ontleend aan zijn boek
De mindfulness essentials – Eten.

Ademen komt op de eerste plaats

‘Het eerste wat je moet doen wanneer je gaat zitten met je bord eten, is stoppen met denken en je bewust zijn van je ademen. Adem zo dat je wordt gevoed. Je wordt gevoed door je adem en je voedt anderen met je beoefening van ademen. We voeden elkaar.’

De TV uitzetten

‘Soms eten mensen terwijl ze tv kijken. Maar zelfs al zet je de tv uit, dan blijft die nog aanstaan in je hoofd. Daarom moet je ook de tv in je hoofd uitzetten. Als er nog gedachten in je hoofd zijn, ben je verstrooid. Als je werkelijk aanwezig wilt zijn, moet je niet alleen de televisie of radio in je huis uitzetten, maar ook de conversatie en beelden in je hoofd stopzetten.’

Hoeveel is genoeg

‘We hoeven niet veel te eten om ons gevoed te voelen. Als we volledig en bewust aanwezig zijn bij elk hapje voedsel, eten we zo dat iedere hap ons vult met vrede en geluk. Als we vervuld zijn van deze vreugde, merken we misschien dat we ons vanzelf verzadigd voelen met minder eten.’

Neem de tijd

‘Het is goed als je de tijd neemt om te eten, omdat de tijd van een maaltijd een heel gelukkige tijd kan zijn. Neem de tijd voor je ontbijt, lunch en avondeten. Geniet van je maaltijd. Stop met denken en wees er met lichaam en geest volledig bij aanwezig.’

Eten in stilte

‘Soms helpt een maaltijd in stilte om ons te oefenen in mindful eten. Op zo’n manier kunnen we onze aandacht richten op onze ademhaling, het voedsel en het gezelschap rondom ons, om werkelijk aanwezig te leren zijn in het hier en nu.’

Zitten terwijl je eet

‘Soms brengen we onze dagen zo gehaast door dat we alleen even eten terwijl we van de ene plek naar de andere hollen. We eten lopend of in de auto. Maar ga alsjeblieft zitten tijdens het eten. Als je zit, word je gemaand om even te stoppen. Je hoeft niets te doen, je hoeft nergens heen.’

De juiste hoeveelheid

‘Wanneer we voor het eten even stilzitten en ademhalen, kunnen we in contact komen met de ware honger in ons lichaam. We kunnen ontdekken of we eten omdat we honger hebben of omdat we eten omdat het etenstijd is en het eten op tafel staat. Als we aandachtig zijn en de tijd nemen, weten we ook hoeveel we moeten eten. Mindfulness is herkennen wat er op het huidige moment is. Wat er is, is het feit dat je nog leeft en nog gezond bent. Het eten dat voor je staat, is beschikbaar om je lichaam te helpen voeden en je gezond te houden.’

Snacken

‘Als we trek hebben, kan een kleine snack heel bevredigend zijn. Maar vaak ontwikkelen we de gewoonte om telkens een snack te eten wanneer we ons eenzaam of ongerust voelen. Een keer met aandacht ademen is een goede manier voor je lichaam om een beetje mindfulness te ‘snacken’ en de sterke gevoelens die je misschien hebt, te herkennen en te omarmen. Na een keer mindful ademen heb je misschien minder behoefte om je te vullen met een snack om jezelf af te leiden. Je lichaam wordt gevoed door je adem.’

Je gevoelens eten

‘Wij mensen hebben veel gevoelens, zowel positieve als negatieve. Sommige mensen hebben de neiging om meer te eten als ze blij zijn, terwijl andere dan juist minder gaan eten. Sommige mensen eten als ze verdrietig of overstuur zijn, als een manier om hun gevoelens op te eten, in de hoop dat ze zullen verdwijnen. Voedsel wordt dan iets dat we begeren in plaats van een voedingsbron. Als we niet proberen om diep naar onze begeerte te kijken, zal die alleen maar groeien. Als we eens rustig met mindfulness en compassie omgaan met onze emoties, kunnen we gewoon eten. We kunnen zonder begeerte genieten van ons voedsel en een gezonde, positieve relatie tot eten ontwikkelen.’

Aandacht voor slechts 2 dingen

‘Tijdens het eten kunnen we proberen om aan slechts twee dingen aandacht te schenken: het voedsel dat we eten en onze vrienden die om ons heen met ons zitten te eten. Dit heet mindfulness van eten en mindfulness van gemeenschap. Als we met aandacht eten, worden we ons bewust van al het werk en de energie die het heeft gekost om ons het voedsel te brengen. Als we met anderen eten, kunnen we er bij stilstaan hoe geweldig het is dat we in ons soms hectische leven de tijd vinden om ontspannen samen te zitten eten. Als je in mindfulness kunt ademen, zitten en samen eten met je familie of vrienden, doe je werkelijk aan gemeenschapsvorming.’

Uittreksel van: Thich Nhat Hanh. ‘Eten’.

Mindful eten-appels-hart

Mindless eten versus Mindful eten

Hieronder de verschillen op een rijtje gezet tussen Mindless eten en Mindful eten

Mindless (onbewust) etenMindful (bewust) eten
Eten op de automatische piloot of multitasken (tijdens werk, autorijden, tv kijken etc.)Al je aandacht richten op je eten en de beleving van eten bewust ervaren
Emo-eten; eten om een emotionele leegte te vullenAlleen eten als je echt fysiek honger hebt in tegenstelling tot mentaal honger hebben
Junkfood en bewerkt etenGezonde snacks en onbewerkt gezond eten
Zo snel mogelijk etenLangzaam eten en van elke hap genieten
Eten totdat al het voedsel op is en de signalen van vol zitten negerenLuisteren naar de signalen van je lichaam en alleen eten tot je vol zit

Voordelen van bewust eten

Door goed te letten op:

  • hoe je je voelt terwijl je eet
  • de textuur en smaak van elke hap
  • de signalen van honger en volzitten van het eten
  • hoe verschillende soorten voedsel jouw energie en stemming kunnen beïnvloeden

Kun je leren genieten van zowel het voedsel als de eetervaring. Als je bewust bent van het voedsel dat je eet, kan dit een betere spijsvertering bevorderen en met minder voedsel vol zitten wat helpt voor het afvallen en verstandiger keuzes maken over wat je in de toekomst eet. Het kan je ook helpen jezelf af te leren van ongezonde gewoonten.

Meer tips nodig om Mindful te eten?

Bekijk onderstaande boeken

Sheila

Plaats een reactie